Saamenpukujen värikkäitä helmoja

Siida.finna.fi-sivuston pohjoissaamenkielistä toiminnallisuutta lisätään

Min čoakkáldat – Meidän kokoelmamme -hankkeessa Saamelaismuseo Siidan tavoitteena on parantaa museon esinekokoelmien saavutettavuutta, edistää yhteisöllistä museotoimintaa ja tallentaa aineetonta kulttuuriperintöä. Hankkeessa kehitetään siida.finna.fi-sivuston toiminnallisuutta saamenkielillä. Keskeisenä tavoitteena on pohjoissaamenkielinen versio sivustosta. Tämä luo vahvan pohjan, jonka myötä myös muiden saamen kielten lisääminen sivustolle tulee mahdolliseksi tulevaisuudessa.

Hanke edistää saamelaiskulttuurin kielellistä yhdenvertaisuutta ja perusoikeuksien toteutumista Suomessa. Lisäksi pohjoissaamenkielinen sivusto palvelee saamelaisyhteisöjä laajemmin myös muissa Pohjoismaissa, antaen hankkeelle kansainvälisen ulottuvuuden.

Finna on tiedonhakupalvelu, joka tarjoaa pääsyn noin sadan suomalaisen arkiston, kirjaston ja museon digitaalisiin aineistoihin ja kokoelmaluetteloihin. Myös Saamelaismuseo Siidan kokoelmasta olennaisimmat osat ovat Finnassa nähtävillä. Tällä hetkellä siida.finna.fi-sivustolla esineiden kuvailutekstit ovat saatavilla vain suomeksi. Hankkeen aikana kuvailuja käännetään pohjoissaameksi, ja kokoelmahallintajärjestelmä Collectea kehitetään tukemaan saamenkielisten aineistojen lisäämistä sivustolle. Tulevaisuuden tavoitteena on pohjoissaamenkielinen hakupalvelu, joka mahdollistaa vuorovaikutteisen tallentamisen yhdessä saamelaisyhteisön kanssa ja tiedon välittämisen digitaalisessa ympäristössä tuleville sukupolville.

Pohjoissaamenkielinen siida.finna.fi-sivusto valmistuu testattavaksi loppuvuodesta 2024, ja hanke huipentuu alkuvuodesta 2025 työpajoihin, joissa saamelaisyhteisö pääsee kokeilemaan sivustoa ja antamaan siitä palautetta.

Hankkeen toteuttamisessa keskeisiä yhteistyökumppaneita ovat Kansalliskirjaston ”Saamelaiskielten tuki digitaalisissa palveluissa” -hanke, jossa on kehitetty  pohjoissaamenkielinen Finna-käyttöliittymä, sekä Userix-yhtiö, joka yhteistyössä Saamelaismuseo Siidan kanssa kehittää Collecten saamenkielisiä kielivalikoita. Hanketta rahoittaa Opetus- ja kulttuuriministeriö.

Hankeaika: 1.1.2024–31.3.2025

Anna-Leena Pyylampi, 040 523 2478, anna-leena.pyylampi(at)samimuseum.fi