Põrtt, äiʹtt da pu´vrr – Tupa, aitta ja puura Saamelaismuseon hanke tukee kolttasaamelaista rakennusperintöä

Saamelaismuseo Siida on saanut rahoituksen Põrtt, äiʹtt da pu´vrr – kolttasaamelaista rakennusperintöä –hankkeelle Leader Pohjoisin Lappi ry:ltä. Hanke liittyy kolttasaamelaisten rakennusperintöön ja sen toteuttamisen kautta Saamelaismuseo osallistuu kolttasaamelaisten asuttamisen 70-vuotisjuhlaan. Tupa, aitta ja puura -hanke tarjoaa useita tapoja yhteisölliseen tekemiseen ja oppimiseen kolttasaamelaisen rakennusperinnön parissa. Kolttasaamelaiset asuvat eri puolilla laajaa Inarin kuntaa. Sen takia on varauduttu siihen, että hankkeessa on mahdollisuus maksaa toimintaan osallistuville matkakuluja.

Hankkeessa järjestetään kolme kaikille avointa rakennusperinnön hoidon neuvontapäivää, jotka pidetään Nitsijärven Suojanperällä, Nellimissä ja Sevettijärvellä. Nitsijärven neuvontapäivä on perjantaina 23.8.2019 klo 12-14. Restaurointialan ammattilaisen käynnit omassa kohteessa kylien läheisyydessä ovat mahdollisia. Jos haluat asiantuntija-apua rakennuksen kuntoarviointiin omalla tilallasi, varaa aikasi etukäteen puhelimitse 040 180 1501 tai sähköpostilla paivi.magga@samimuseum.fi

Hankkeessa kunnostetaan Sevettijärven Perinnetalon ulkomuseorakennuksia, jotka ovat Suonikylän aikaisen kesäpaikan mukaisesti tehtyjä rekonstruktioita. Kunnostettavat rakennukset ovat asuintupa, lampola, maakellari ja alueelle siirretty savusauna. Toiminnan lähtökohtana on kunnostaa Perinnetalon rakennuksia yhteisöllisesti niin, että toiminta on kaikille avointa osallistua, oppia ja myös päästä jakamaan omaa tietoaan. Kunnostusta johtaa restaurointimestari Marko Korkeasalo. Työt Sevettijärvellä alkavat viikolla 34. Hankkeesta tiedotetaan somessa ja Sevettijärven ilmoitustauluilla.

Tupa, aitta ja puura – kolttasaamelaista rakennusperintöä -hanke tekee yhteistyötä Sevettijärven koulun kanssa, joka myös viettää 70-vuotisjuhlaansa. Yhteistyössä toteutetaan työpajoja, joissa koululaiset pääsevät mm. rakentamaan perinteisen lammaspuuran Perinnetalon pihapiiriin.

Lisätietoja: tutkija Päivi Magga, paivi.magga@samimuseum.fi, 040-1801501