Siida laajennuksineen ilmasta kuvattuna ja taustalla Inarijärvi

Siidan laajennukset valmistuvat ja Siida-rakennuksen peruskorjaus käynnistyy toukokuussa

Saamelaismuseo ja Ylä-Lapin luontokeskus Siidan perusparannus- ja laajennushanke Inarissa etenee suunnitellusti. Hankkeen 1. vaiheessa toteutettavat laajennukset valmistuvat aikataulun mukaisesti toukokuussa 2021 ja 2. vaiheena toteutettava museo- ja luontokeskusrakennuksen muutos- ja peruskorjaus käynnistyvät sen jälkeen.  Rakennuttajana toimii Senaatti-kiinteistöt, ja Siida-rakennuksen muutos- ja peruskorjaustöiden rakennus- ja pääurakoitsijaksi on valittu Sakela Rakennus Oy.

Vuonna 1998 avattua Siida-rakennusta uudistetaan vastaamaan kasvaneita toimintoja ja kävijämääriä. Hankkeessa toteutetaan Siidaan teknisesti ja toiminnallisesti nykyvaatimukset täyttävät museo- ja luontokeskustilat. Laajennusosien laajuus on noin 1400 m2, ja Siida laajenee hankkeessa noin puolella nykyisestä.

Siidan peruskorjaus- ja laajennushanke toteutetaan kahdessa vaiheessa.  Ensimmäisessä vaiheessa Saamelaismuseolle laajennuksina rakennettavien kokoelmatilojen ja ravintolasiiven työt ovat sisävalmistusvaiheessa ja ne valmistuvat toukokuussa. Toisessa vaiheessa toteutetaan museorakennuksen muutos ja peruskorjaus, jolloin uudistetaan Siidan työtiloja ja toteutetaan rakennus-, LVI- ja sähköteknisiä korjaus- ja uudistamistoimenpiteitä. Erityisesti kiinnitetään huomiota hyvien sisäolosuhteiden varmistamiseen, valaistukseen ja akustiikka- ja turvallisuusratkaisuihin sekä energiatehokkuuteen.

Kokoelmayksikön laajennuksen myötä Saamelaismuseo pystyy uusine tiloineen toimimaan valtakunnallisena vastuumuseona. Saamelaismuseo tulee saamaan Suomen kansallismuseon saamelaiskokoelmapalautuksen (reilu 2000 esinettä) syksyllä 2021.Tämä kokoelmapalautus on suuruusluokaltaan myös kansainvälisesti merkittävä.

Toukokuun 2021 Siida on suljettuna yleisöltä. Tänä aikana toteutetaan museokokoelmien siirto nykyisistä kokoelmavarastoista uuteen kokoelmayksikköön ja asiakaspalvelun muutto väliaikaisiin tiloihin. Kesäkuun alusta Saamelaismuseo ja Luontokeskus Siida sekä ravintola palvelevat jälleen asiakkaita. Siidan asiakaspalvelu sijaitsee väliaikaisessa rakennuksessa Siida-rakennuksen edessä ja ulkomuseo toimii näyttelykohteena koko perusparannusvaiheen ajan. Ravintola palvelee uusissa tiloissa. Siida uusine tiloineen ja perusnäyttelyineen avataan 1.4.2022.

Siidan laajennushankkeen pää- ja arkkitehtisuunnittelusta vastaa Arkkitehdit Soini & Horto Oy Helsingistä ja rakennuttajana toimii Senaatti-kiinteistöt.  Toisena vaiheena toteutettavan museorakennuksen muutos ja peruskorjaustöiden LVI-urakoitsijana toimii LVI-Vanhatalo Oy ja sähköurakoitsijana Keskus-Veljet Oy.

Senaatti-kiinteistöjen hallitus teki hankkeen investointipäätöksen joulukuussa 2019.  Saamelaismuseosäätiö on Siidan päävuokralainen, joka alivuokraa tiloja edelleen Metsähallituksen Ylä-Lapin Luontokeskukselle ja Ravintola Sarritille.

Senaatti-kiinteistöt: rakennuttamisryhmän päällikkö Harri Karjula, harri.karjula(at)senaatti.fi puh. 0500 584 216
Senaatti-kiinteistöt: rakennuttajapäällikkö Miikka Teppo, miikka.teppo(at)senaatti.fi puh. 040 180 0929  (1.3.2021 alkaen)
Saamelaismuseo Siida: museonjohtaja Sari Valkonen, sari.valkonen(at)samimuseum.fi puh. 040 767 1052