Siidan päänäyttelyn arkelogisia esineitä ja asiakkaita niitä katselemassa

Uudistetun Saamelaismuseo ja Luontokeskus Siidan avajaisvuonna 55 000 näyttelykävijää

Vuosi 2022 oli Saamelaismuseo ja Luontokeskus Siidan näyttelykävijöiden määrän osalta ennalta arvaamaton, monivaiheinen ja vilkas varsinkin kesän ja syksyn osalta. Tilastoinnin mukaan Saamelaismuseo ja Luontokeskus Siidassa on käynyt vuonna 2022 yhteensä 55 143 näyttelyasiakasta lähestyen jo huippuvuosien näyttelykävijämääriä.

Maailman tilanteiden muutokset mm. Covid-19 ja Ukrainan tilanne vaikuttivat Saamelaismuseo ja Luontokeskus Siidassa vierailleiden määrään. Huomattavaa on myös, että Siida-rakennuksen perusparannuksen ja uuden näyttelyn rakentamisen vuoksi alkuvuoden ajan vierailukohteena toimi Saamelaismuseon ulkomuseo. Kesäkuun ensimmäinen päivä avattiin Saamelaismuseon ja Ylä-Lapin luontokeskuksen yhteinen uusi päänäyttely Enâmeh láá mii párnááh – Nämä maat ovat lapsiamme päänäyttelymme, sekä vaihtuvat näyttelyt Oainnus – näkymiä saamelaiseen kuvataiteeseen ja Minun ajassani, sinun paikassasi. Uuden päänäyttelyn avaamisen myötä näyttelykävijämäärät kasvoivat huomattavasti.

Vertailua edellisten vuosien näyttelykävijämäärien kanssa ei voida suoraan tehdä. Vuosien 2020 ja 2021 vierailijamääriin vaikutti mm. Covid-19 pandemiarajoitukset. Vuonna 2019 Saamelaismuseo ja Luontokeskus Siidassa vieraili ennätysmäärä näyttelykävijöitä (64 000). Vuoteen 2021 verrattuna Siidan näyttelykävijä määrä kasvoi 102 % ja ennätysvuodesta 2019 jäätiin noin 14 %. Vuoden vilkkain aika oli tavalliseen tapaan kesällä, kun pelkästään kesä-syyskuun aikana Siidassa vieraili yli 37 000 ihmistä eli lähes 70 % koko vuoden kävijöistä.

Näyttelykävijöistä hieman alle puolet oli suomalaisia, mutta pandemian jälkeinen matkailun elpyminen on kasvattanut ulkomaalaisten osuutta Saamelaismuseo ja Luontokeskus Siidan kävijöistä lähemmäs pandemiaa edeltänyttä aikaa. Ulkomaalaisia näyttelykävijöitä on tullut eniten Ranskasta (8,5 %) ja Saksasta (8,4 %). Nämä kaksi maata ovat jo vuosia pitäneet kärkipaikkoja. Saksalaisia on perinteisesti enemmän kesällä, kun taas ranskalaiset suosivat talvisesonkia.

Opastettujen kierrosten suosio nousi menneenä vuonna hurjasti, kun opastuksia järjestettiin 274 kpl kuudella eri kielellä. Edellisenä vuonna opastuksia oli vain 45. Opastusten määrä on kasvanut Covid-19 rajoitusten poistuttua ja ryhmämatkailun kasvun myötä. Opastuksia tehdään Saamelaismuseo ja Luontokeskus Siidan yhteisessä päänäyttelyssä ja Saamelaismuseon ulkomuseolla.

Saamelaismuseon aluetoimipisteessä Kolttien perinnetalolla Sevettijärvellä vieraili 635 näyttelykävijää vuonna 2022. Perinnetalo on avoinna vain kesäkaudella ja sinne on vapaapääsy. Kolttien perinnetalossa ja sen pihapiirissä sijaitsevassa ulkomuseossa pääset tutustumaan kolttasaamelaisten historiaan sekä asuin- ja rakennusperinteeseen kahdelta eri aikakaudelta.