Muuttuva talvi puhuttaa luontokuvatapahtumassa

Palokärki. Kuva: Markus Varesvuo.

Osana Camera Borealis -tapahtumaa avataan Ylä-Lapin luontokeskus Siidaan Inariin Muuttuva talvi -näyttely. Näyttelyn tekijöinä on kolme tunnettua suomalaista luontokuvauksen ammattilaista, Markus Varesvuo, Jarmo Manninen ja Ville Heikkinen.

Heiltä nähdään tapahtumassa myös näyttelyyn liittyvä luontokuvaesitys.

Muuttuva talvi havainnollistaa muutoksia peilaten uusia ilmiöitä tuttuihin talven lumoihin. Se näyttää kuvissa talven sellaisena kuin sen tunnemme, tehden käsin kosketeltavaksi sen mikä on vaarassa kadota, ja tuo näkyväksi jo havaittavissa olevia muutoksia.

Näyttely auttaa yhdistämään olemassa olevaa tietoa pohjoisen Suomen talvesta, sen eläimistä ja maisemista tietoon tulevasta, ja hahmottamaan ilmaston lämpenemisen aiheuttamia muutoksia pohjoisen talveen. Muuttuvan talven kuvatekstit avaavat ilmastonmuutosta ilmiönä pyrkien konkretisoimaan lämpenemisen haittavaikutuksia, joita on vaikea hahmottaa.

Näyttelyn lintukuvat ovat Markus Varesvuon, maisemat Jarmo Mannisen ja eläinkuvat Ville Heikkisen käsialaa. Näyttelyn tekstit on kirjoittanut fil. lis., biologi Pertti Koskimies.

Camera Borealis -luontokuvatapahtumaa vietetään lauantaina 16.11.2019 Ylä-lapin luontokeskus Siidassa, kuten jo kahdenkymmenen vuoden ajan on tapahtunut. Luontokuvatapahtuman järjestelyvastuu on siirtynyt Metsähallituksen Ylä-Lapin luontokeskus Siidalta Pohjois-Lapin kameraseuralle. Luontokeskus on edelleen mukana tapahtumassa Kameraseuran yhteistyökumppanina.

Camera Borealiksen teemana on Kahdeksan vuodenaikaa – pysyvää vai katoavaa? Otsikon mukaisesti tapahtumassa pohdiskellaan ympäristön muutoksia. Esiintyjävieraiden pääjoukko on inarilaisia luontokuvaajia.

Lisätietoja ja tarkka ohjelma löytyvät verkko-osoitteesta: https://tapahtumat.luontoon.fi/ tai www.siida.fi.