Revontulien armoilla Siidassa ja Aurorassa

Revontulet ovat askarruttaneet ihmisiä vuosituhansia. Viime vuosien uusi tutkimustieto on ratkaisemassa monia revontuliin liittyviä arvoituksia. Revontulien armoilla selittää, miksi auringon hiukkaspommitus voi olla vaaraksi ihmiskunnalle. Pahimmillaan se voi vahingoittaa satelliitteja, pysäyttää lentoliikenteen sekä lamauttaa sähkö- ja tietoliikenneverkkoja.

Ylen tuore dokumenttielokuva aurinkomyrskyn vaikutuksista maapallolla nähdään loppiaisen jälkeen Metsähallituksen luontoilloissa Ylä-Lapin luontokeskus Siidassa Inarissa sekä Tapahtumatupa Aurorassa Saariselällä. Dokumenttielokuvan käsikirjoitttaja ja ohjaaja Simo Sipola on mukana luonoilloissa. Keskiviikkona 8.1.2020  Siidassa nähdään suomenkielelle tekstitetty elokuva ja torstaina 9.1.2020 Tapahtumatupa Aurorassa englanniksi tekstitetty elokuva. Molemmat luontoillat alkavat klo 18 ja niihin on vapaa pääsy.

Elokuvan ovat tuottaneet Yleisradio ja saksalais-ranskalainen julkisen palvelun kanava Arte.

Revontulet ja ilmastonmuutos

Elokuva kertoo, miten revontulet muuttavat ilmakehän kemiallista koostumusta. Samalla ne vaikuttavat ilmakehän lämpötilaan. Kyse on lämpötilan luonnollisesta vaihtelusta.

“Meillä on tulossa uusia ilmastomallilaskuja. Ihan lähivuosina, ehkä jo vuoden sisällä saamme näistä uusia tuloksia, kertoo Sodankylän geofysiikan observatorion johtaja Esa Turunen.

Turusen mukaan arvio revontulien osuudesta ilmastonmuutokseen on määrä julkaista Hallitustenvälisen ilmastonmuutospaneelin IPCC:n raportissa vuonna 2020.

Dokumentti tuo esiin myös sen, miten aurinkomyrsky haittaa esimerkiksi ryhävalaiden ja kaskelottien suunnistamista.

Iso myräkkä

Aurinkomyrskyistä on haittojen lisäksi iloa monille. Muoniolainen revontulikuvaaja Antti Pietikäinen lähtee yön selkään aina, kun voimakas myrsky on tiedossa.

“Siinä ihan sormet syyhyää, kun sitä odotellaan sitä iso myräkkää. Sitten kun se sitten tulee sieltä, kyllähän se on hienoa katsottavaa”, Pietikäinen hehkuttaa.

Ylä-Lapin luontokeskus Siida järjestää kevättalven aikana myös kolme muuta luontoiltaa. Helmikuun 25. päivänä Kristiina Aikio kertoo Monien merkitysten Raja-Joosepista. Lähentinkotkien jäljillä on aiheena 10.3. ja esitelmöijänä Olli-Pekka Karlin. 31.3. vieraaksi saadaan Pertti Koskimies ja silloin kuullaan aiheesta Talvet lyhenevät ja palajakat pensoittuvat.