Senaatti-kiinteistöt on valinnut Rakennusliike Rekonen Oy:n Siidan laajennusten pääurakoitsijaksi

Saamelaismuseo ja Ylä-Lapin luontokeskus Siidan perusparannus- ja laajennushanke etenee suunnitellusti. Hankkeen rakennuttajana toimiva Senaatti-kiinteistöt ja laajennusten rakennus- ja pääurakoitsijaksi valittu Rakennusliike Rekonen Oy allekirjoittivat urakkasopimuksen 11.5.2020. Rakennustyöt käynnistyvät saman tien.

Vuonna 1998 avattua Siida-rakennusta uudistetaan vastaamaan kasvaneita toimintoja ja kävijämääriä. Hankkeessa toteutetaan Siidaan teknisesti ja toiminnallisesti nykyvaatimukset täyttävät museo- ja luontokeskustilat. Laajennusosien laajuus on noin 1400 m2, ja Siida laajenee hankkeessa noin puolella nykyisestä.

Siidan peruskorjaus- ja laajennushanke toteutetaan kahdessa vaiheessa.  Nyt käyty urakkakilpailutus koski rakennushankkeen ensimmäistä vaihetta, jossa Saamelaismuseolle rakennetaan uudet kokoelmatilat ja ravintolasiipi.  Kokoelmayksikön laajennuksen myötä Saamelaismuseo pystyy uusine tiloineen toimimaan valtakunnallisena vastuumuseona. Saamelaismuseo tulee saamaan Suomen kansallismuseon saamelaiskokoelmapalautuksen (runsaat 2000 esinettä) hankkeen valmistuttua. Tämä kokoelmapalautus on suuruusluokaltaan myös kansainvälisesti merkittävä.  Siida palvelee laajennusvaiheen aikana normaalisti asiakkaita.

Rakennushankkeen toinen vaihe alkaa kesäkuussa 2021, jolloin uudistetaan Siidan työtiloja ja toteutetaan rakennus-, LVI- ja sähköteknisiä korjaus- ja uudistamistoimenpiteitä. Erityisesti kiinnitetään huomiota hyvien sisäolosuhteiden varmistamiseen, valaistukseen ja akustiikka- ja turvallisuusratkaisuihin sekä energiatehokkuuteen.

Saamelaismuseo ja luontokeskus sekä ravintola palvelevat asiakkaita koko ajan uudisrakennusten toimiessa väistötiloina. Siida uusine tiloineen ja perusnäyttelyineen avataan 1.4.2022.

Siidan laajennushankkeen pää- ja arkkitehtisuunnittelusta vastaa Arkkitehdit Soini & Horto Oy Helsingistä ja rakennuttajana toimii Senaatti-kiinteistöt.  LVI-urakoitsijana toimii LVI-Vanhatalo Oy ja sähköurakoitsijana Keskus-Veljet Oy.

Senaatti-kiinteistöjen hallitus teki hankkeen investointipäätöksen joulukuussa 2019.  Saamelaismuseosäätiö on Siidan päävuokralainen, joka alivuokraa tiloja edelleen Metsähallituksen Ylä-Lapin Luontokeskukselle ja Ravintola Sarritille.

Senaatti-kiinteistöt: rakennuttajapäällikkö Miikka Teppo, miikka.teppo@senaatti.fi puh. 040 180 0929

Senaatti-kiinteistöt on valtionhallinnon työympäristökumppani ja toimitila-asiantuntija. Olemme uusien työnteon tapojen ja työympäristöjen suunnannäyttäjä. Keskitetyt ratkaisumme auttavat asiakkaitamme tehostamaan toimintaansa ja säästämään toimitilakustannuksissa. Senaatin monialaiset ammattilaiset huolehtivat valtion kiinteistövarallisuudesta ja sen tehokkaasta käytöstä. Senaatin vastuulla on myös valtion käytöstä poistuneiden kiinteistöjen myynti ja kehittäminen. Vastuullisuus on keskeinen osa Senaatin kaikkea toimintaa. www.senaatti.fi Teemme tilaa onnistumiselle

Päivitetty 18.2.2021: (2600 esinettä) –> (runsaat 2000 esinettä)