Saamelaismuseon peski- ja saamenpukukokoelma laajeni

Saamelaismuseo Siida vastaanotti Into ja Maarit-Anna Paadarin (os. Vuolab) merkittävän esinelahjoituksen, jossa on peskejä, saamenpukuja ja saamenpuvun asusteita.

Lahjoituksessa tulleet seitsemän peskiä ovat upea lisä Saamelaismuseo Siidan peskikokoelmaan, jossa nyt on kuusikymmentä peskiä eri alueilta. Tämä poronnahoista valmistettu, talvinen päällysvaate on jo lähes kokonaan jäänyt käytöstä pois.

Lahjoitusta vastaanotettaessa kirjattiin yhdessä Inton ja Maarit-Annan kanssa esineistön valmistaja- ja käyttäjätiedot talteen. Pääosin peskit ja Utsjoen malliset saamenpuvut on ommellut Maarit-Annan äiti Maarit Vuolab (os. Eriksen, s.1926, k.2012). Lahjoituksen vanhin peski on Into Paadarin isoäiti Anni Paadar valmistama.
Saamenpuvuissa näkyy hienosti ajallinen kerroksellisuus. Lahjoituksessa vastaanotettiin Maarit-Annan puku, jota hän on käyttänyt pikkutyttönä sekä hänen omille lapsilleen isoäidin ompelemat puvut. Mukana on myös Maarit Vuolabin oma, viimeisenä käytössä ollut puku. Muidenkin taitajien kädenjälkeä lahjoituksesta löytyy: Inarinsaamelaisia pukuja on ommellut Aili-Maarit Valle ja kesäpukuja Inga Laiti (os. Eriksen).

”Yhdessä Paadareiden kanssa tehty lahjoituskatselmus toi paljon lisätietoa esineisiin ja niiden käyttöhistoriaan. Tarinointi polveili ihanasti esineistä elämän muisteluksiin. Kiitollisuus tällaisen lahjoituksen vastaanotossa on se päällimmäinen tunne. Ilahdutti myös se, että mukana oli Paadareiden nuorempi sukupolvi, Jan-Eerik ja Hannele Paadar.” toteaa amanuenssi Rantamäki.

Into Paadar on porotilamatkailun pioneeri. Hän perusti Inarin porofarmin jo 1980-luvun alussa. Puolisonsa Maarit-Annan kanssa he kokosivat sinne myös pienen museohuoneen, joka esitteli saamelaisesineistöä ja saamenpukuja myös muilta saamelaisalueilta. Museohuone palveli heidän asiakkaitaan siihen saakka, kunnes Saamelaismuseon toiminta muuttui ympärivuotiseksi. Vuonna 2011 Paadareiden yrityksessä tehtiin sukupolvenvaihdos, jolloin Inarin Porofarmia alkoi johtaa Jan-Eerik yhdessä vaimonsa Hannelen kanssa.

”Toivomme jättävämme tuleville sukupolville palan sukujemme ja edesmenneiden paikallisten taitajien käsityöhistoriaa” Paadarit kommentoivat lahjoitustaan.

Amanuenssi Marjo-Riitta Rantamäki, puh. 040 5715670
marjo-riitta.rantamaki(at)samimuseum.fi